hanna roth

live, love, laugh

Gårdagens tävling

Publicerad 2009-05-22 16:45:40 i tävlingar å sånt,

Godmorgon :) Jag vaknade då för. typ 2 timmar sen.. strax innan 14. Någon var trött alltså. Martin och Ella kom förbi några timmar när jag kom hem. Vi töntade oss och spelade in massa filmer, men jag kommer knappt ihåg något för jag var så trött..
Nog om det, nu ska jag skriva allt om tävlingen. Jag är fortfarande helt chockad, men ska försöka ta allt från början.

Jag och Anchi sov i husvagnen, klockan ringde ganska exakt klockan 06.00 och jag gick upp och morgonfodrade, mockade, bytte hage på hästar, och sådär. Allt var ordnat sen kvällen innan med dusch av häst och packning och sådär så fanns inte så mycket mer än att finputsa och packa det sista innan vi åkte. och linda svansen såklart, såg typ ut som en snopp!

Vi kom fram till Viby först av alla, typ 08.30 eller någe sånt. Dressyren började 10.00. Kändes inte jätte bra inne på banan men vi fick 60,36 % (169 poäng) så jag är nöjd. Måste ju tävla på bett och det är ju ingen höjdare för någon av oss, Mig eller Maja alltså. Men det fungerar, rider alltid på Hackamore nu förutom dressyrtävlingar.

Nästa start var vid hoppningen. 70 cm skulle jag hoppa, med väst. Jag rider aldrig med väst så får värsta chocken så fort jag sätter på mig en. Den tryckte upp all mat i halsen på mig så jag red runt och hoppades på att inte spy typ. Ja, det blandat med nerver och peniccilin biverkningar. Ett tag var jag extremt nära på att bara stryka mig och skita i det. Men Maja tyckte det var så himla kul, och bockade lite på framhoppningen och var hur lycklig som helst. Vi har inte tävlat hoppning sen sep 07.. Så det var ett tag sen. Dock så hopptävlade Virre lite med henne förra våren, men det är fortfarande längesen. Jag var livrädd på framhoppningen och hoppade typ 60 cm. Linnea var med och tjatade på mig, tur det. Så himla bra att ha henne på en tävlingsplats. De var också duktiga, hon och Oden.

Iallafall så kom vi runt banan, plus omhoppningen med en extremt snäv sväng, ÄLSKART! Så himla kul att bara tokrida för att få bra tid, speciellt när det känns säkert. Maja hoppar ju det mesta, så fort vi inte kommer helt jävla fel såklart. Då hoppar jag själv istället.... 0+0 blev det, dvs dubbelnolla. och vann klassen! Kändes extremt bra.

Eftersom vi var igång och tyckte det var kul så fick jag för mig att jag skulle efteranmäla mig till 80 cm. Allt rullade på, gick svinbra! Utan några fel, tills sista hindret. Då jag rider mot helt fel hinder. Happ, där vart jag utesluten. Inte nöjd alls. Vad skulle jag göra nu? Tänkte jag typ. Om jag gjorde en omstart så skulle jag vara utom tävlan och inte kunna placera mig, så jag fick den sjuka idén. 90 cm? Varför inte? Bara 1 dm högre än 90 ju. Eller som Linnea sa, 100 mm.. Känns ju bättre liksom :p Jaja, jag startade först eftersom jag hade efteranmält mig.

In på banan. Startsignalen kom. Hoppade runt banan. Med ett nedslag på sista hinder. (Red dock rätt väg denna gång haha) När vi rev så kände jag mig väl både lättad och sur. För jag ville till omhoppningen, älskar det ju. Men jaja, var ändå väldigt väldigt väääldigt nöjd att vi hade kommit runt en 90 cm bana. För det var inte igår. Det var nog Hova tävlingen juli 2007. Jag och Linnea skrittade av Maja och Oden typ en halvtimma bort mot någon skog. Det var mys. 

När vi kom tillbaka säger Jocke : "Hanna, ska hälsa från Virre att du skapar bekymmer.." Jag fattade ingenting, trodde jag hade brutit mot reglerna i TR, eller något (TR är regelbok typ, som lagboken, hehe) Men nej, då förklarade dom att jag KANSKE hade vunnit. Jag fattade fortfarande ingenting, för dom sa inget! Men snart fick jag det klart för mig : Vinnaren var utom tävlan, för hon hade en vit häst (icke fjording) och den kan inte tävla Fjord sm. Så jag kom tvåa, men var kvalificerad till SM! Sm i Vaggeryd, 90 cm hoppning. Tror ni jag blev chockad eller. Virre var minst sagt lika chockad kan man säga. Jag hade ju 4 fel, jag trodde verkligen alla skulle satsa gärnet och bli felfria och tävla om tiden. Men icke sa nicke. De placerade efter mig hade typ 16 och 20 fel. Helt sjukt.

Jag vet fortfarande inte vad jag känner, klart att det är SJUKT kul och jag är astaggad. Men jag är ju lite hopprädd och tycker det är skitläskigt att hoppträna och sådär. Vore ju sämst att sumpa denna chans, och ge platsen till någon annan, men jag hade ju tänkt mig SM i dressyr liksom istället. Samtidigt tror jag det skulle gå ganska bra. Väl inne på banan går det faktiskt bra. Alla är nervösa så de nästan svimmar, så jag kommer inte vara ensam om det. och många kommer dit och vägrar ut sig. Det ska bli så jävla roligt alltså. Nu får hopprädslan bara försvinna, för jag och Maja ska tävla sm! Peppa oss! Puss på er!

Juste, ärevarvet i paddocken var sjukt rolig också! Fart och fläng is the shit.



Har inte världens tid till att lägga upp massa bilder nu, det kommer så småningom mot slutet av helgen. Stick it out!
Snart kommer bästi Helen och vi ska på restaurang, jessi fyller! Grattis sötis <3

Kommentarer

Postat av: anchi

Publicerad 2009-05-22 18:49:10

fan att jag missade det sista alltså :(((

Postat av: Linnea

Publicerad 2009-05-22 22:10:09

Det är två olika hästar, men tack :D

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela